רכשת ביטוח רכב? השאיפה שלך, מטבע הדברים, היא שהפוליסה תהיה תקפה כל אימת שתתיישב מאחורי ההגה. אלא שלכל הסכם ביטוח, בין אם ביטוח מקיף, ביטוח חובה או ביטוח צד ג', ישנם סייגים והחרגות, שבכוחם לבטל אותו לחלוטין. כזה בדיוק הוא הנושא של נהיגה ברכב מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל.
הנחת היסוד: הביטוח אינו תקף בחו''ל
אחד הסעיפים המרכזיים במרבית הפוליסות של ביטוח רכב קובע כי הן תקפות, אך ורק, בגבולותיה של מדינות ישראל. אין הדבר אמור להפתיע: אחרי הכול, זה נראה טבעי שכאשר מבצעים השכרה של רכב בחו''ל, למשל, צריך לדאוג לפוליסת הביטוח אל מול חברת ההשכרה.
על אותו עיקרון, לא קשה למצוא סיבות לכך שהביטוח מאבד למעשה את התוקף שלו. אחרי הכול, זהו הסכם אישי, בין שני צדדים, הנוגע לכלי רכב ספציפי, המפורט בהסכם – אפסיים הסיכויים לנהוג בכלי רכב זה גם בחו''ל. גם רמת הסיכון, משתנה חשוב נוסף במשוואה של כל ביטוח, גדלה בנהיגה במדינות זרות, כך שגם אם היה אפשרי לעשות זאת מבחינה טכנית, סביר שהביטוח לא היה מאושר כלל.
תרחיש ראשון: נהיגה בשטחי הרשות הפלסטינית
כשמדברים על נהיגה מחוץ לגבולות ישראל, ניתן לחשוב על שלושה מקרים עיקריים, בכל אחד מהם ההתייחסות הביטוחית שונה. התרחיש הראשון הוא הגעה לשטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, דבר אפשרי בהחלט עקב העובדה שאין גבולות ממשיים בין שטחים אלה לבין היישובים הישראליים הסמוכים להם.
במצב הזה, ניתן להבחין שמרבית הפוליסות של ביטוח רכב נותרות בעינן גם בעת נהיגה בשטחים אלה, הנחשבים, מבחינה זו, כחלק ממדינת ישראל. ביטוח מקיף, במצב הזה, סביר שיכסה נזקי תאונות או גניבות לרכב, בעוד ביטוח חובה את נזקי הגוף של הנהג, הנפגע בתאונת דרכים באזורים אלה. כך, ניתן בהחלט להגיש תביעות ביטוח, וסביר שהן יתקבלו.
תרחיש שני: נהיגה במדינות ערב הסמוכות
המקרה השני נוגע לנסיעות בשטחי המדינות הסמוכות לישראל, ובעיקר חצי האי סיני או ירדן. מבחינה טכנית, על מנת להיכנס עם כלי הרכב למדינות אלה, נדרש לתרגם את רישיון הנהיגה לאנגלית, וכן להוציא רישיון בינלאומי. ואגב, מי שלא מספיק לעשות זאת בישראל, יכול להסתמך על הסניף של חברת מ.מ.ס.י במעבר הגבול בטאבה.
מבחינת ביטוח רכב, ניתן לראות שבמצבים אלה הביטוח המקיף וביטוח החובה, שתקפים אך ורק בגבולות מדינת ישראל, מתבטלים להם למעשה. על הנהג לדאוג לפוליסה ייחודית המעניקה כיסוי באזורים אלה, וזו תהיה מעט שונה מאלה הבסיסיות (למשל, בהתייחס לנזקי הגוף והרכוש).
במעברי הגבול למצרים עצמם, בנוסף לרישום מספרו של כלי הרכב ופרטי הנהג, יונפק לו ביטוח חובה מקומי, וזאת, כמובן, בתשלום. בירדן, תקנות המדינה מחייבות רכישה של ביטוח צד ג', וזאת על ידי אחד מהגופים המציעים זאת במדינה.
תרחיש שלישי: השכרת רכב בחו''ל
המקרה האחרון, והנפוץ ביותר, הוא טיסה לאחת ממדינות העולם, והשכרת רכב שם. כפי שרמזנו מעלה, גם במצב הזה כל הביטוחים שהיו לנהג מתבטלים, והוא נדרש להתחיל לרכוש את הביטוחים הרלוונטיים מבראשית. הביטוחים מוצעים לרוב על ידי חברות השכרת הרכב, ורצוי לקרוא את פרטיהם לעומק: גם כאן, ייתכנו הבדלים משמעותיים בין מה שנהוג בישראל, לבין הנהלים במדינת היעד.
במקרים רבים, השכרת הרכב תכלול בתוכה כבר חבילה של ביטוחים: יהיו אלה לרוב ביטוח רכב מקיף או ביטוח צד ג'. ביטוח החובה לא ניתן לרכישה בחו''ל, ומחליף אותו ביטוח מפני תאונות אישיות, לנהג או לנוסעי הרכב. יש לשים לב שההשתתפות העצמית בביטוחים אלה עשויה להיות גבוהה, ושניתן לבטל אותה תמורת ייקור מה של מחיר הפוליסה.